قضیۀ مربوط به قانونی بودن توسل به زور : (قرار) اقدامات موقتی، مورخ 2 ژوئن 1999

قضیۀ مربوط به قانونی بودن توسل به زور : (قرار) اقدامات موقتی، مورخ 2 ژوئن 1999

http://3.bp.blogspot.com/_i6Z7MA-Gi_U/SwlLneYutgI/AAAAAAAAALg/ZZzvtZRe5Sk/s1600/icc.jpeg

حجت سلیمی ترکمانی

در 26 آوریل 1999 یوگسلاوی اعلامیه اختیاری صلاحیت اجباری دیوان را صادر کرد و متعاقباً در 29 آوریل 1999 یوگسلاوی در 10 دعوی جداگانه نزد دیوان بر علیه ده عضو ناتو که در بمباران سرزمین جمهوری فدرال یوگسلاوی شرکت داشتند بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، پرتغال، انگلستان و آمریکا طرح دعوی نمود. در همان روز، کشور مذکور درخواست صدور قرار اقدامات موقتی علیه 10 عضو ناتو را تسلیم دیوان نمود و از دیوان درخواست نمود به این کشورها دستور دهد که «فوراً اقدامات توسل به زور خود را متوقف کند» و «از هر گونه تهدید یا توسل به زور» علیه یوگسلاوی خودداری نماید. اقدامات موقتی از سوی دولت یوگسلاوی به منظور جلوگیری از زیانهای جدید به حیات انسانها، صدمات جسمی و روحی بیشتر بر جمعیت جمهوری فدرال یوگسلاوی و تخریب بیشتر اهداف غیر نظامی الودگی گسترده محیط زیست و تخریب گسترده فیزیکی جمعیت یوگسلاوی درخواست شد.

ادامه نوشته

اندیشه سیاسی : اپیکوریانیسم Epicureanism

اندیشه سیاسی : اپیکوریانیسم

http://www.willamette.edu/~sbasu/poli213/epicurus&ism_files/image014.jpg

Epicureanism

اپیکور (341 – 270 قبل از میلاد) پس از افلاطون و ارسطو و پس از پایان دولت سیته  در صحنه فلسفی آتن پدیدار گردید. او یک فیلسوف یونانی بود که در سال 306 قبل از میلاد مدرسه فلسفی خود را در آتن افتتاح نمود که تا چندین قرن بعد باقی ماند و جزء یکی از چهار مکتب بزرگ یونانی به شمار میرود.  در اصطلاحات فلسفه سیاسی، اپیکور را اولا ماتریالیست1 یعنی معتقد به اصول مادی، دوما اوولوسیونیست2 یعنی معتقد به اصول تکامل، سوما فیلانتروپیست3 یعنی انسان دوست و خوش بین به نوع بشر، و چهارم آتیست4 یعنی منکر وجود خدا میدانند. قطعا اپیکور منکر وجود "خدای خود" نبوده است و اگر که وی را اینچنین لقب داده اند بیشتر بدان دلیل بوده که وی "خدای عموم" را به نوعی دیگر تعریف کرده است.

ادامه نوشته

ایدئولوژی:  نیروی پایدار سیاسی

ایدئولوژی:  نیروی پایدار سیاسی

http://img.tebyan.net/big/1388/07/74170216219109197254981563215234233542116.jpg

 احمد رضا طاهری

 اگر "ایدئولوژی سیاسی جامعه ای" را مقایسه کنیم با "سیستم روانی و فکری انسان"، شباهتی را که میتوانیم مشاهده کنیم آن است که نیروی فکری انسان، آن را تبدیل به حرکت عمل و یا جنبش میکند: جنبش خشن یا حرکت ملایم. همچنین ایدئولوژی توده ها را بسیج میکند و جنبشی سیاسی بوجود می آورد: جنبش انقلابی یا جنبش تدریجی.  حرکت ملایم برای روح و روان و جسم انسان سودمند است، اما جنبش تند و خشن اولین ضربه (روحی و شاید جسمی) را به خود انسان وارد میکند.

ادامه نوشته