معرفی شبکه خبری سی.ان.ان CNN
در زمان ما که تنوع و قدرت رسانه، یکی از بارزترین مشخصههای آنست، سخن از تأثیر رسانهها بر تمامی جوانب دشوار نیست. امروزه به راحتی میتوان حضور رسانهها، اخبار و اطلاعات را در تمامی زمینهها از مسائل خصوصی گرفته تا مسائل ملی و بینالمللی حس کرد. تأثیراتی که ما از رسانهها میبینیم موجب شده است تا این نهادهای خبری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولتها شوند به ویژه در جوامع غربی این مسأله بیشتر ملموس میباشد.
در این میان CNN به عنوان یکی از مهمترین شبکههای خبری آمریکا نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف دولت آمریکا دارد. در ابتدا شبکه تلویزیونی CNN به سال 1980 توسط تد ترنر بنا نهاده شد و به مجرد تأسیس به اولین شبکه تلویزیونی که پوشش 24 ساعته بر اخبار داشت مبدل شد. از طرف دیگر سی ان ان اولین شبکهای بود که اختصاصاً در حوزه اخبار فعالیت مینمود. سی ان ان مسیر ترقی را آنچنان در پیش گرفت که امروزه سلطه این بنگاه خبری بر بازار جهانی غیرقابل انکار است.
سی ان ان از زمان تأسیس تمامی حوادث مهم را تحت پوشش گسترده خود قرار داده است و سیاستهای این شبکه در راستای بالاترین بهرهوری از حوادث مختلف قرار داده شده است. جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، در واقع نقطه عطفی برای CNN بود و به نوعی سکوی پرتابی برای این شبکه خبری بود. تجربه جنگ خلیج فارس، سی ان ان را بیشتر از گذشته در سطح جهان مطرح نمود. اما سی ان ان و سایر شبکههای خبری وسیلهای بود جهت پیشبرد اهداف آمریکا و مشروعیت بخشیدن به آنچه که این کشور در طول جنگ انجام میداد. با توجه به عملکرد CNN و سایر شبکههای آمریکایی در مجموع رسانههای مذکور دنبالهرو و پیرو اهداف استراتژیک دولتمردان خود هستند تا در پی بیان و انتشار حقایق.
مقدمه
در زمان ما که تنوع و قدرت رسانه، یکی از بارزترین مشخصههای آنست، سخن از تأثیر رسانهها بر تمامی جوانب دشوار نیست. امروزه به راحتی میتوان حضور رسانهها، اخبار و اطلاعات را در تمامی زمینهها از مسائل خصوصی گرفته تا مسائل ملی و بینالمللی حس کرد. تأثیراتی که ما از رسانهها میبینیم موجب شده است تا این نهادهای خبری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولتها شوند به ویژه در جوامع غربی این مسأله بیشتر ملموس میباشد.
به اعتقاد کارشناسان رسانه، 5 شبکه تلویزیونی اصلی در آمریکا مشغول به فعالیت هستند که تا حد قابل توجهی بر شکلگیری اذهان عمومی تاثیر میگذارند. این شبکهها عبارتند از: 1-CNN 2-NBC 3-CBS 4-ABC 5-FOX NEWS . نکته قابل توجه درخصوص عملکرد این شبکههای تلویزیونی این است که با کنکاش در خصوص نظام مدیریت کلانی که بر این شبکهها حاکم است در مییابیم که تفکر واحدی بر این مجموعه حاکم است. این تفکر واحد سبب میشود که با ظرافت و کیفیتی مثال زدنی مفاهیم مورد نظر برای القا به مخاطب به صورت جزء به جزء در آمده و با شکلهای گوناگون توسط این شبکهها بر ذهن مخاطب بنشیند. به نوعی عملکرد این شبکه ها را در این خصوص میتوان به در کنار هم گذاردن قطعههای یک پازل تشبیه نمود. سوالی که در این خصوص مطرح میگردد این است که چه مکانیزمی این وحدت را ایجاد کرده و مدیریت مینماید؟ در مجموعه گزارشهای رسانهشناسی بر آنیم تا از رسانههای فوق الذکر آشنایی مجملی ارائه نموده و در جهت پاسخ به پرسش مذکور براییم.
در این شماره از مجموعه فوقالذکر به معرفی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان میپردازیم.
در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال
پیش از اینکه معرفی از شبکه خبری سی.ان.ان ارائه گردد خالی از لطف نیست که آشنایی مختصری در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال عنوان شود.
کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا یک نهاد کاملاً مستقل است که در سال 1934 تحت حمایت کنگره آمریکا تأسیس شد. این کمیسیون که به اختصار FCC نامیده میشود، مسئول سازماندهی، بهبود و هدایت تمامی جریانهای مربوط به دنیای ارتباطات و رسانهها در سرتاسر آمریکاست. گستردگی دامنه فعالیتها و بهرهمندی از پشتیبانی کنگره آمریکا، FCC را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نهادهای آمریکا نموده است. FCC در همسو نمودن و جهتدهی جریان رسانهها در آمریکا نقش اساسی را ایفا میکند. دامنه فعالیتهای FCC در عرصه ارتباطات شامل رادیو، تلویزیون، ماهوارهها و به طور کلی تمامی وسایل ارتباطی اهمیت ویژهای را به این مرکز بخشیده است.FCCدر واقع جایگزین "کمیسیون رادیویی فدرال" در آمریکا شد و با گذشت اندک زمانی تبدیل به فاکتوری مهم در سیاستهای مخابراتی این کشور شده قدرت FCC تا به آنجا گسترش یافت که این مرکز مسئول رسیدگی به شکایات و اتهامات حوزه کاری خود شد و دادگاهی نیز به همین منظور دایر نمود. FCC دامنه فعالیتهای خود را تنها محدود به داخل کشور نکرده است بلکه خدمات متنوعی را چون مشاوره، نظارت و سازماندهی نهادهای ارتباطی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آمریکای شمالی را در برنامههای خود جای داده است. FCC در حال حاضر 17 دفتر کاری دارد که 7 دفتر مسئول فعالیتهای عملیاتی و 10 دفتر مسئول بخشهای اداری هستند. مسئولیتهای این دفاتر به طور کلی مبتنی بر پردازش برنامهها جهت اعطای مجوز، تحلیل شکایات، پیشبرد پروژههای تحقیقاتی، توسعه و اجرای برنامههای نظارتی و ارائه خدمات پشتیبانی میباشد.
جدا از مسائل مطروحه یکی از مهمترین وظایف FCC ارائه گزارشهای استراتژیک در راستای ترسیم چشماندازهای آینده ـ حوزه ارتباطات ـ به دولت آمریکاست. آخرین شماره گزارشهای تولید شده توسطFCC نیز مربوط به بازه زمانی 2009 ـ 2014 است که FCC در آن به طور کامل به شرح و ارائه رئوس لازم در مورد سیاستهای ایالات متحده در حوزه ارتباطات و اطلاعات پرداخته است.
درباره شبکه خبر کابلی،یا سی.ان.ان
شبکه خبر کابلی که آن را با عنوان مختصر سی.ان.ان میشناسیم، یکی از مهمترین شبکههای خبری در آمریکاست. این غول رسانهای در سال 1980 توسط "تد ترنر" بنا نهاده شد و به مجرد تأسیس به اولین شبکه تلویزیونی آمریکا که پوشش 24 ساعته بر اخباد داشت، مبدل شد. از طرف دیگر سی.ان.ان اولین شبکهای بود که اختصاصاً در حوزه اخبار فعالیت مینمود، در حالیکه سایر شبکههای خبری، برنامههای غیرمرتبط را نیز پخش میکردند. سی.ان.ان مسیر پیشرفت را به سرعت طی نمود و پس از مدتی کوتاه دفاتر متعددی در شهرهای مختلف آمریکا دایر نمود. مرکز سی.ان.ان در آتلانتا، مرکز تایم وارنر در نیویورک به همراه استودیوهای واشنگتن و لسآنجلس از جمله دفاتر سی.ان.ان هستند. طبق آماری که در ژوئن 2008 ارائه شد، برنامههای این شبکه در سراسر آمریکا ـ بالغ بر 93 میلیون خانه ـ و 212 کشور و منطقه مختلف کره زمین قابل دریافت است. از نظر مخاطبین سی.ان.ان در آمریکا با اختلاف اندکی نسبت به فاکس نیوز، دومین شبکه کابلی ـ خبری پربیننده محسوب میشود. در حال حاضر سی.ان.ان مجموعاً 36 دفتر شامل 10 دفتر داخلی و 26 دفتر بینالمللی دارد و علاوه بر این 900 ایستگاه محلی و چندین شبکه منطقهای و خارجی زبان را در داخل و خارج آمریکا تحت کنترل دارد. با گسترش دامنه فعالیتهای سی.ان.ان در 1 ژانویه در سال 1982 شبکه جفت سی.ان.ان با نام سی.ان.ان آغاز به فعالیت نمود. این شبکه در ابتدا به ارائه تیتر اخبار به صورت 24 ساعته اشتغال داشت، اما در سال2005 به علت بروز پارهای از مشکلات تغییر مسیر داده و همچون شبکه مادر به اطلاعرسانی در سطح گستردهتری پرداخت. در سال 2004 "جاناتان کلاین" عهدهدار پست ریاست سی.ان.ان شد. سی.ان.ان در 1 سپتامبر 2007 تکنولوژی "های دفنیشن" را به خدمت گرفت و از آن پس و با استفاده از این تکنولوژی تصاویر خود را با کیفیتی بهتر و به صورت سراسری در آمریکا ارائه نمود. کوران رقابتی که بین شبکههای تلویزیونی در جریان است، همواره سی.ان.ان را بر آن داشته تا ضمن بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین در عرصه صدا و تصویر بتواند فاصله خود را از سایر رقبا محفوظ نگاه دارد. گفتنی است که از زمان آغاز به کار این شبکه 70 کانال تلویزیونی با پوشش خبری 24 ساعته به راه افتاده است. اما دلیل اینکه بر سی ان ان به عنوان پیشتاز و پیشرو جهان خبر انگشت میگذارند، سلطه این بنگاه خبری بر بازار اخبار جهانی است. همانطور که عنوان شد، سی ان ان به صدها میلیون تلویزیون خانگی در بیش از 212 کشور و مطقه جهان وارد شده است. یعنی بیش از 800 میلیون نفر در سراسر دنیا به سی ان ان دسترسی دارند و همین امر آن را از رقبای اروپاییاش مانند اسکای نیوز و سرویس جهانی بی بی سی جلو میاندازد. گروه سی ان ان، بنگاهی خبری محسوب میشود که سودمندترین عملیات اطلاعرسانی و خبررسانی را انجام میدهد. بسط و توسعه شبکه خبری سی ان ان به شبکههای چندجانبه با سرویس عمدهفروشی خبر که نوار ویدئویی خبرها را به بیش از 60 بنگاه در سراسر دنیا میفروشد نشان میدهد که تا چه اندازه تجارت خبر میتواند سودآور باشد. شبکههای خانواده سی ان ان به صورت نیرویی مهم و اساسی در بازار بینالمللی خبر درآمدهاند. خلاصه آنکه موفقیت چشمگیر سی ان ان مدیون سرمایهگذاریهای زیرکانه تجاری و بازاریابی حرفهای در صنعت جهانی تلویزیون است.
همانطور که عنوان شد سی ان ان دارای دفاتر متعددی در نقاط مختلف جهان است که در جدول زیر بدان اشاره شده است.
در سطح جهانی | |||
برزیل ـ ریودژانیرو |
اسپانیا ـ مادرید |
کوبا ـ هاوانا |
عراق ـ بغداد |
کره جنوبی ـ سئول |
مکزیک ـ مکزیکوسیتی |
منطقه اقیانوس آرام ـ هنگ کنگ |
تایلند ـ بانکوک |
ژاپن ـ توکیو |
روسیه ـ مسکو |
پاکستان ـ اسلام آباد |
چین ـ پکن |
|
کنیا ـ نایروبی |
ترکیه ـ استانبول |
لبنان ـ بیروت |
|
فرانسه ـ پاریس |
اندونزی ـ جاکارتا |
کلمبیا ـ بوگوتا |
|
ایتالیا ـ رم |
اسرائیل ـ اورشلیم |
آلمان ـ برزیل |
|
برزیل ـ سائوپائولو |
آفریقایجنوبی ـ یوهانسبورگ |
مصر ـ قاهره |
|
هندوستان ـ دهلی نو |
نیجریه ـ لاگوس |
امارات ـ دبی |
آشنایی با مدیران و گردانندگان این شبکه
مختصری درباره جاناتان کلاین
جاناتان کلاین رئیس کنونی شبکه خبری سی.ان.ان در سال 2004 به دنبال استعفاء تد ترنر، رئیس وقت و بنیانگذار این شبکه عهدهدار پست ریاست سی.ان.ان شد. از آن زمان به بعد کلاین مسئول جهتدهی کلی به برنامههای سی.ان.ان شد. وی زمانی که به ریاست سی.ان.ان رسید، در دفتر این شبکه واقع در نیویورک اظهار داشت: "سالها فعالیت در دنیای اطلاعات به من کمک فراوانی کرده است و من بیصبرانه منتظر آغاز فعالیت و همکاری باسی.ان.ان هستم. کلاین در پرونده کاری خود، سابقه فعالیت در فیدروم و CBS را دارد. وی در CBS مسوولیت تهیه و تولید برنامههایی چون شوی تلویزیونی ـ خبری ـ "60 دقیقه" را داشت. کلاین کار خود را با برنامه تلویزیونی نایت واچ در CBS آغاز کرد و پس از آن مسوول تهیه برنامه خبر صبحگاهی و اخبار هفتگی CBS شد. وی در دوران جنگ خلیج فارس نیز در CBS مسوول پوشش حوادث مربوط به این جنگ بود. کلاین با درجه عالی از دانشگاه براون فارغالتحصیل شده و تا کنون دو جایزه "پی بادی"و سه جایزه "امی" را نیز کسب کرده است.
کلاین که به تازگی 47 ساله شده است، از سال 1980 وارد دنیای رسانه شد و همانطور که عنوان شد، فعالیتهای متنوعی از تهیه و تدوین خبر گرفته تا تولید برنامههای تلویزیونی را تجربه کرد. اما موفقترین دوران وی از سال 1999 یعنی دورانی که وی فیدروم را تأسیس نمود، آغاز گشت. فیدروم تحت هدایت کلاین به سرعت تبدیل به یکی از شبکههای آنلاین پیشرو در جهان شد. فیدروم امروزه شرکتی ـ آنلاین ـ با پهنای باند بسیار وسیع است که روزانه بیش از یک میلیون کلیپ ویدئویی را در اختیار کاربران پربیننده پایگاههای اینترنتی آمریکا و جهان از قبیل CBS، NBC، ESPN، رویترز، یواس تودی، جنرال موتورز، سیسکو سیستم و ... قرار میدهد. به نظر بسیاری از کارشناسان موفقیت کلاین در فیدروم تأثیر بسزایی در انتصاب وی به عنوان ریاست شبکه CNN داشته است.
نقد نحوه اطلاعرسانی سی.ان.ان پیرامون برخی از حوادث مهم
سالها پیش "آلوین تافلر"نظریهپرداز سرشناس آمریکایی در مورد نقش رسانهها در فرآیند عملیات روانی در آینده اظهار داشت که وسایل ارتباطی عرصه نبرد آینده را میسازند که از گلولههای تسلیحات جنگی بسیار مرگبارترند. البته این نظریه تنها شامل تافلر نمیشود و امروزه همگان به خوبی از اهمیت حیاتی نقش رسانهها آگاه هستند. همانطور که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، ایجاد معنی و مفهوم و یا به عبارت دیگر معنیسازی از مهمترین وظایف رسانهها به ویژه در ایالات متحده است. در حوادث مهمی نظیر جنگ خلیج فارس، انفجار 11 سپتامبر، انتخابات ریاست جمهوری و ... رسانهها قدرتمندترین اهرم جهت شکلدهی به افکار عمومی و پیشبرد اهداف دولت بودهاند. در ادامه به پارهای از حوادث مذکور و عملکردCNNدر زمینه اطلاعرسانی پیرامون این حوادث خواهیم پرداخت.
جنگ خلیج فارس
جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، در واقع نقطه عطفی برای سی.ان.ان بود و به نوعی سکوی پرتابی برای این شبکه خبری بود. در جریان جنگ، سی.ان.ان مسوولیت پوشش خبری را بر عهده داشت و در تمام ساعات شبانهروز بخشهای زنده خبری را هم در برنامههای خود جای داده بود. تجربه جنگ خلیج فارس، سی.ان.ان را بیشتر از گذشته در سطح جهان مطرح نمود، اما همانطور که اشاره شد، در آن زمان هم سی.ان.ان و سایر شبکههای خبری، وسیلهای بودند جهت پیشبرد اهداف آمریکا و مشروعیت بخشیدن به آنچه که این کشور در طول جنگ انجام میداد. سی.ان.ان به همراه سایر شبکههای خبری از ساعات آغازین جنگ، این جنگ را "رویارویی نهایی در خلیج" نامیدند و به نوعی آن را درگیری میان خیر و شر نامگذاری کردند. در حقیقت جنگ خلیج از آغاز، میانه و پایان به عنوان یک جنگ سینمایی معرفی شد و این شبکه به جای واقعیات تنها بر به تصویر کشاندن تفوق تکنولوژی نظامی آمریکا و دقت موشکافانه جنگ مدرن تأکید میکرد. اصولاً تماشای این قبیل مانورهای تسلیحاتی در رسانهها ـ تلویزیون ـ به دلیل دقت و سرعت عمل فوقالعاده آنها، بیننده را متأثر کرده و هدف واقعی سلاح یعنی نابودی اشیاء و مردم را پنهان میسازد.از نظر بسیاری از کارشناسان جهان عملکرد سی.ان.ان در جریان جنگ خلیج فارس کاملاً در جهت حمایت از پنتاگون قرار داشته است.
حوادث 11 سپتامبر
سی.ان.ان ، جزء اولین شبکههای خبری بود که اخبار حملات 11 سپتامبر را در سطح وسیع مخابره نمود. نکته جالب این است که چندین شبکه خبری آمریکا و از جمله سی.ان.ان پیش از وقوع این حادثه خبرنگارانی را در اطراف برجهای دوقلو داشتهاند.این شبهه و سایر موارد شکبرانگیز دیگر احتمال وقوع دسیسههایی را پیرامون این حادثه مطرح کرده که هنوز هم این مسائل در هالهای از ابهام قرار دارند. سی.ان.ان پس از حادثه 11 سپتامبر در مقالاتی عنوان داشت که وقوع این حادثه در اثر بیتوجهی مقامات آمریکایی به تهدیداتی که در زمینه حمله به آمریکا صورت پذیرفته، رخ داده است.گفتنی است که CNN به همراه چندین شبکه خبری دیگر پس از حادثه 11 سپتامبر اقدام به نمایش قطعات ویدئویی از شادی فلسطینیان پرداختند ـ که البته صحت این تصاویر هنوز محل شک است ـ و با این کار به نوعی سعی در نمایاندن شادی اسلامگرایان از وقوع این حادثه داشتند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
انتخابات ریاست جمهوری دارای ماهیتی اجتماعی است، چرا که در بطن یک سنت فرهنگی خاص شکل میگیرد. غالباً این ارزشهای فرهنگی هستند که به اقدامات کاندیداها و مواضع آنها معنا، وجاهت و یا حقارت اعطا میکند. آنچه به انتخابات ریاست جمهوری خصلتی مردمی میدهد، نقش بسیار حساس و تعیینکننده رسانهها در شکل دادن یک فضای استراتژیک است که کاندیداها در آن به مبارزه میپردازند. در فرهنگ لیبرال حاکم بر آمریکا، رسانهها جایگاه متمایزی را اشغال کردهاند. رسانهها محققاً ارزشهای سیاسی خاصی را با توجه به موقعیت اقتصادی و جایگاه فرهنگی صاحبان و مدیران ارشد مورد تأکید قرار میدهند. اما به جهت تمایزات وسیع مالی و ارزشی بین رسانهها، نقشی به رسانهها واگذار شده که هم از نظر سیاستمداران و هم مردم عادی بسیار محترم است. به جهت عملکرد رسانهها به عنوان وجدان جامعه شاهد این هستیم که این نهاد مدنی بسنار پراهمیت شده است.
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ، به مدرنترین رسانه تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مبدل شده بود. پخش برنامههای پرمخاطب مناظره تلویزیونی، بزرگترین عامل شهرت این شبکه در جریان انتخابات بود. انجام نظرسنجی پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی در ایالتهای مختلف نیز عامل دیگری بود که موجب شده بود مردم پیوسته به تماشای این شبکه بپردازند. اما نقش این رسانه پرنفوذ که به محل اصلی انتشار دیدگاههای دموکراتها تبدیل شده بود، از آنجا نمایانتر شد که باراک اوباما و هیلاری کلینتون، دوئل طولانی خود را برای رسیدن به کاخ سفید در آن ـ سی.ان.ان ـ آغاز کردند. مناظره پر سر و صدای این دو، در همین شبکه انجام گرفت و میلیونها آمریکایی را مشغول به خود کرد.اما بیشک سی.ان.ان هم در این جریانات منافع خود را در نظر گرفته بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چند برای نامزدهای انتخاباتی و مردم این کشور هزینه داشت، اما برای تبلیغات گران آن بسیار پرسود بود. به نظر میرسد اوباما و کلینتون بیشتر کمکهای مالی را که در گردهماییهای انتخاباتی جمع کرده بودند، هزینه برنامههای تلویزیونی خود کرده و در نتیجه یک راست به جیب صاحبان سی.ان.ان واریز نموده باشند.
سی.ان.ان و اخبار مربوط به ایران
دستاندرکاران و تأثیرگذاران بر دستگاه تصمیمگیری سیاست خارجی واشنگتن با تبلیغات گسترده خود در رسانههای مختلف، به طور مکرر مدعی شدهاند که دولت تهران، تلاشهایی را برای ساخت سلاحهای اتمی و موشکهای دوربرد حامل آن آغاز کرده است. آنها در خبرهای پیشبینانه خود، ادعا میکنند که در صورت استمرار تلاشهای ایران، این کشور قادر خواهد بود طی سالهای آینده، به این نوع از تسلیحات کشتارجمعی دست یابد که به منزله تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بینالمللی خواهد بود. سی.ان.ان نیز در این میان با پیروی از سیاستهای کلی آمریکا با چاپ اخبار و مقالات متعدد، پیوسته اتهامات فراوانی را بر ایران وارد مینماید و به شدت در صدد تأمین اهداف سیاسی دولتمردان آمریکایی است. اما قضیه به همین جا ختم نمیشود، مسأله تروریسم و حمایت از تروریسم، موضوع دیگری است که سی.ان.ان و سایر رسانههای آمریکایی به تبع سیاستمداران در مناسبتهای گوناگون و در گستره وسیعی، تهران را به رهبری، دست داشتن و انجام عملیاتهای تروریستی در سطح جهان متهم نموده و مخالفت ایران را با روند صلح خاورمیانه نیز در همین راستا مورد ارزیابی قرار میدهند. سی.ان.ان ـ به همراه سایر رسانههای آمریکا ـ با تبلیغات گسترده و تکراری خود در این زمینه، در صدد القای خطر ناشی از اقدامات تروریستی ایران و ارائه چهرهای خشونتطلب از رژیم جمهوری اسلامی ایران است. مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در ایران نیز از دیگر مواردی است که در رسانههای آمریکایی و به ویژه سی.ان.ان بسیار بدان پرداخته میشود. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، مدعی وضع قواعدی در جهت رعایت حیثیت انسانی و حقوق طبیعی بشریت هستند، در حالی که وضع این قواعد بدون توجه به ارزشهای حاکم بر سایر جوامع، تنها ارزشهای جوامع غربی را به عنوان قواعد حقوق بشر مورد توجه قرار میدهند. گزارشگران سی.ان.ان همچون کریستین امانپور بارها با اشاره به مسأله حجاب، آن را فاجعهای در حق زنانی که در ایران زندگی میکنند، عنوان کردهاند.مسلماً هدف اصلی از تکیه بر مسائلی چون عدم رعایت حقوق بشر در ایران، تنها میتواند تخریب وجهه و تاریخ ایرانیان باشد. البتهسی.ان.ان و سایر شبکههای خبری آمریکا، در اصل اسلام را هدف قرار دادهاند و به دنبال آن هستند که اسلام را مکتبی جنگطلب، آتشافروز و عقبمانده جلوه دهند. در مجموع اهداف استراتژیک رسانههای آمریکا علیه ایران را میتوان بدین شرح بیان نمود:
ـ ارائه چهره مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی جهان به خصوص غرب.
ـ ترسیم ایران به عنوان محور شرارت در منطقه و جهان.
ـ ناکارآمدی دین در اداره جامعه و چالش مشروعیت.
ـ ارائه تصویر آرمانی از ارزشهای آمریکایی و لیبرال دموکراسی آمریکا.
ـ تلقین به روز اجماع جهانی علیه ایران.