معرفی شبکه خبری سی.ان.ان
شبکه خبر کابلی که آن را با عنوان مختصر سی.ان.ان می شناسیم، یکی از مهم ترین شبکه های خبری در آمریکاست. این غول رسانه ای در سال 1980 توسط "تد ترنر" بنا نهاده شد و به مجرد تأسیس به اولین شبکه تلویزیونی آمریکا که پوشش 24 ساعته بر اخباد داشت، مبدل شد.

در زمان ما که تنوع و قدرت رسانه، یکی از بارزترین مشخصه­های آنست، سخن از تأثیر رسانه­ها بر تمامی جوانب دشوار نیست. امروزه به راحتی می­توان حضور رسانه­ها، اخبار و اطلاعات را در تمامی زمینه­ها از مسائل خصوصی گرفته تا مسائل ملی و بین­المللی حس کرد. تأثیراتی که ما از رسانه­ها می­بینیم موجب شده است تا این نهادهای خبری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولت­ها شوند به ویژه در جوامع غربی این مسأله بیشتر ملموس می­باشد.

در این میان CNN به عنوان یکی از مهم­ترین شبکه­های خبری آمریکا نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف دولت آمریکا دارد. در ابتدا شبکه تلویزیونی CNN به سال 1980 توسط تد ترنر بنا نهاده شد و به مجرد تأسیس به اولین شبکه تلویزیونی که پوشش 24 ساعته بر اخبار داشت مبدل شد. از طرف دیگر سی ان ان اولین شبکه­ای بود که اختصاصاً در حوزه اخبار فعالیت می­نمود. سی ان ان مسیر ترقی را آن­چنان در پیش گرفت که امروزه سلطه این بنگاه خبری بر بازار جهانی غیرقابل انکار است.

سی ان ان از زمان تأسیس تمامی حوادث مهم را تحت پوشش گسترده خود قرار داده است و سیاست­های این شبکه در راستای بالاترین بهره­وری از حوادث مختلف قرار داده شده است. جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، در واقع نقطه عطفی برای CNN بود و به نوعی سکوی پرتابی برای این شبکه خبری بود. تجربه جنگ خلیج فارس، سی ان ان را بیشتر از گذشته در سطح جهان مطرح نمود. اما سی ان ان و سایر شبکه­های خبری وسیله­ای بود جهت پیشبرد اهداف آمریکا و مشروعیت بخشیدن به آن­چه که این کشور در طول جنگ انجام می­داد. با توجه به عملکرد CNN و سایر شبکه­های آمریکایی در مجموع رسانه­های مذکور دنباله­رو و پیرو اهداف استراتژیک دولتمردان خود هستند تا در پی بیان و انتشار حقایق.

مقدمه

در زمان ما که تنوع و قدرت رسانه، یکی از بارزترین مشخصه­های آنست، سخن از تأثیر رسانه­ها بر تمامی جوانب دشوار نیست. امروزه به راحتی می­توان حضور رسانه­ها، اخبار و اطلاعات را در تمامی زمینه­ها از مسائل خصوصی گرفته تا مسائل ملی و بین­المللی حس کرد. تأثیراتی که ما از رسانه­ها می­بینیم موجب شده است تا این نهادهای خبری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولت­ها شوند به ویژه در جوامع غربی این مسأله بیشتر ملموس می­باشد.

به اعتقاد کارشناسان رسانه، 5 شبکه تلویزیونی اصلی در آمریکا مشغول به فعالیت هستند که تا حد قابل توجهی بر شکل­گیری اذهان عمومی تاثیر می­گذارند. این شبکه­ها عبارتند از: 1-CNN 2-NBC 3-CBS 4-ABC 5-FOX NEWS . نکته قابل توجه درخصوص عملکرد این شبکه­های تلویزیونی این است که با کنکاش در خصوص نظام مدیریت کلانی که بر این شبکه­ها حاکم است در می­یابیم که تفکر واحدی بر این مجموعه حاکم است. این تفکر واحد سبب می­شود که با ظرافت و کیفیتی مثال زدنی مفاهیم مورد نظر برای القا به مخاطب به صورت جزء به جزء در آمده و با شکل­های گوناگون توسط این شبکه­ها بر ذهن مخاطب بنشیند. به نوعی عملکرد این شبکه ها را در این خصوص می­توان به در کنار هم گذاردن قطعه­های یک پازل تشبیه نمود. سوالی که در این خصوص مطرح می­گردد این است که چه مکانیزمی این وحدت را ایجاد کرده و مدیریت می­نماید؟ در مجموعه گزارش­های رسانه­شناسی بر آنیم تا از رسانه­های فوق الذکر آشنایی مجملی ارائه نموده و در جهت پاسخ به پرسش مذکور براییم.

در این شماره از مجموعه فوق­الذکر به معرفی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان می­پردازیم.

در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال

پیش از اینکه معرفی از شبکه خبری سی.ان.ان ارائه گردد خالی از لطف نیست که آشنایی مختصری در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال عنوان شود.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا یک نهاد کاملاً مستقل است که در سال 1934 تحت حمایت کنگره آمریکا تأسیس شد. این کمیسیون که به اختصار FCC نامیده می­شود، مسئول سازماندهی، بهبود و هدایت تمامی جریان­های مربوط به دنیای ارتباطات و رسانه­ها در سرتاسر آمریکاست. گستردگی دامنه فعالیت­ها و بهره­مندی از پشتیبانی کنگره آمریکا، FCC را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نهادهای آمریکا نموده است. FCC در همسو نمودن و جهت­دهی جریان رسانه­ها در آمریکا نقش اساسی را ایفا می­کند. دامنه فعالیت­های FCC در عرصه ارتباطات شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره­ها و به طور کلی تمامی وسایل ارتباطی اهمیت ویژه­ای را به این مرکز بخشیده است.FCCدر واقع جایگزین "کمیسیون رادیویی فدرال" در آمریکا شد و با گذشت اندک زمانی تبدیل به فاکتوری مهم در سیاست­های مخابراتی این کشور شده قدرت FCC تا به آن­جا گسترش یافت که این مرکز مسئول رسیدگی به شکایات و اتهامات حوزه کاری خود شد و دادگاهی نیز به همین منظور دایر نمود. FCC دامنه فعالیت­های خود را تنها محدود به داخل کشور نکرده است بلکه خدمات متنوعی را چون مشاوره، نظارت و سازماندهی نهادهای ارتباطی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آمریکای شمالی را در برنامه­های خود جای داده است. FCC در حال حاضر 17 دفتر کاری دارد که 7 دفتر مسئول فعالیت­های عملیاتی و 10 دفتر مسئول بخش­های اداری هستند. مسئولیت­های این دفاتر به طور کلی مبتنی بر پردازش برنامه­ها جهت اعطای مجوز، تحلیل شکایات، پیشبرد پروژه­های تحقیقاتی، توسعه و اجرای برنامه­های نظارتی و ارائه خدمات پشتیبانی می­باشد.

جدا از مسائل مطروحه یکی از مهمترین وظایف FCC ارائه گزارش­های استراتژیک در راستای ترسیم چشم­انداز­های آینده ـ حوزه ارتباطات ـ به دولت آمریکاست. آخرین شماره گزارش­های تولید شده توسطFCC نیز مربوط به بازه زمانی 2009 ـ 2014 است که FCC در آن به طور کامل به شرح و ارائه رئوس لازم در مورد سیاست­های ایالات متحده در حوزه ارتباطات و اطلاعات پرداخته است.

درباره شبکه خبر کابلی،یا سی.ان.ان

شبکه خبر کابلی که آن­ را با عنوان مختصر سی.ان.ان می­شناسیم، یکی از مهم­ترین شبکه­های خبری در آمریکاست. این غول رسانه­ای در سال 1980 توسط "تد ترنر" بنا نهاده شد و به مجرد تأسیس به اولین شبکه تلویزیونی آمریکا که پوشش 24 ساعته بر اخباد داشت، مبدل شد. از طرف دیگر سی.ان.ان اولین شبکه­ای بود که اختصاصاً در حوزه اخبار فعالیت می­نمود، در حالیکه سایر شبکه­های خبری، برنامه­های غیرمرتبط را نیز پخش می­کردند.  سی.ان.ان مسیر پیشرفت را به سرعت طی نمود و پس از مدتی کوتاه دفاتر متعددی در شهرهای مختلف آمریکا دایر نمود. مرکز سی.ان.ان در آتلانتا، مرکز تایم وارنر در نیویورک به همراه استودیوهای واشنگتن و لس­آنجلس از جمله دفاتر سی.ان.ان هستند. طبق آماری که در ژوئن 2008 ارائه شد، برنامه­های این شبکه در سراسر آمریکا ـ بالغ بر 93 میلیون خانه ـ و 212 کشور و منطقه مختلف کره زمین قابل دریافت است. از نظر مخاطبین سی.ان.ان در آمریکا با اختلاف اندکی نسبت به فاکس نیوز، دومین شبکه کابلی ـ خبری پربیننده محسوب می­شود. در حال حاضر سی.ان.ان مجموعاً 36 دفتر شامل 10 دفتر داخلی و 26 دفتر بین­المللی دارد و علاوه بر این 900 ایستگاه محلی و چندین شبکه منطقه­ای و خارجی زبان را در داخل و خارج آمریکا تحت کنترل دارد. با گسترش دامنه فعالیت­های سی.ان.ان در 1 ژانویه در سال 1982 شبکه جفت سی.ان.ان با نام سی.ان.ان آغاز به فعالیت نمود. این شبکه در ابتدا به ارائه تیتر اخبار به صورت 24 ساعته اشتغال داشت، اما در سال2005 به علت بروز پاره­ای از مشکلات تغییر مسیر داده و همچون شبکه مادر به اطلاع­رسانی در سطح گسترده­تری پرداخت. در سال 2004 "جاناتان کلاین" عهده­دار پست ریاست سی.ان.ان شد. سی.ان.ان در 1 سپتامبر 2007 تکنولوژی "های دفنیشن" را به خدمت گرفت و از آن پس و با استفاده از این تکنولوژی تصاویر خود را با کیفیتی بهتر و به صورت سراسری در آمریکا ارائه نمود. کوران رقابتی که بین شبکه­های تلویزیونی در جریان است، همواره سی.ان.ان را بر آن داشته تا ضمن بهره­گیری از تکنولوژی­های نوین در عرصه صدا و تصویر بتواند فاصله خود را از سایر رقبا محفوظ نگاه دارد. گفتنی است که از زمان آغاز به کار این شبکه 70 کانال تلویزیونی با پوشش خبری 24 ساعته به راه افتاده است. اما دلیل اینکه بر سی ان ان به عنوان پیشتاز و پیشرو جهان خبر انگشت می­گذارند، سلطه این بنگاه خبری بر بازار اخبار جهانی است. همان­طور که عنوان شد، سی ان ان به صدها میلیون تلویزیون خانگی در بیش از 212 کشور و مطقه جهان وارد شده است. یعنی بیش از 800 میلیون نفر در سراسر دنیا به سی ان ان دسترسی دارند و همین امر آن را از رقبای اروپایی­اش مانند اسکای نیوز و سرویس جهانی بی بی سی جلو می­اندازد. گروه سی ان ان، بنگاهی خبری محسوب می­شود که سودمندترین عملیات اطلاع­رسانی و خبررسانی را انجام می­دهد. بسط و توسعه شبکه خبری سی ان ان به شبکه­های چندجانبه با سرویس عمده­فروشی خبر که نوار ویدئویی خبرها را به بیش از 60 بنگاه در سراسر دنیا می­فروشد نشان می­دهد که تا چه اندازه تجارت خبر می­تواند سودآور باشد. شبکه­های خانواده سی ان ان به صورت نیرویی مهم و اساسی در بازار بین­المللی خبر درآمده­اند. خلاصه آنکه موفقیت چشمگیر سی ان ان مدیون سرمایه­گذاری­های زیرکانه تجاری و بازاریابی حرفه­ای در صنعت جهانی تلویزیون است.

همان­طور که عنوان شد سی ان ان دارای دفاتر متعددی در نقاط مختلف جهان است که در جدول زیر بدان اشاره شده است.

در سطح جهانی

برزیل ـ ریودژانیرو

اسپانیا ـ مادرید

کوبا ـ هاوانا

عراق ـ بغداد

کره جنوبی ـ سئول

مکزیک ـ مکزیکوسیتی

منطقه اقیانوس آرام ـ هنگ کنگ

تایلند ـ بانکوک

ژاپن ـ توکیو

روسیه ـ مسکو

پاکستان ـ اسلام آباد

چین ـ پکن

 

کنیا ـ نایروبی

ترکیه ـ استانبول

لبنان ـ بیروت

 

فرانسه ـ پاریس

اندونزی ـ جاکارتا

کلمبیا ـ بوگوتا

 

ایتالیا ـ رم

اسرائیل ـ اورشلیم

آلمان ـ برزیل

 

برزیل ـ سائوپائولو

آفریقای­جنوبی ـ یوهانسبورگ

مصر ـ قاهره

 

هندوستان ـ دهلی نو

نیجریه ـ لاگوس

امارات ـ دبی

  آشنایی با مدیران و گردانندگان این شبکه

مختصری درباره جاناتان کلاین

جاناتان کلاین رئیس کنونی شبکه خبری سی.ان.ان در سال 2004 به دنبال استعفاء تد ترنر، رئیس وقت و بنیان­گذار این شبکه عهده­دار پست ریاست سی.ان.ان شد. از آن زمان به بعد کلاین مسئول جهت­دهی کلی به برنامه­های سی.ان.ان شد. وی زمانی که به ریاست سی.ان.ان رسید، در دفتر این شبکه واقع در نیویورک اظهار داشت: "سال­ها فعالیت در دنیای اطلاعات به من کمک فراوانی کرده است و من بی­صبرانه منتظر آغاز فعالیت و همکاری باسی.ان.ان هستم. کلاین در پرونده کاری خود، سابقه فعالیت در فیدروم و CBS را دارد. وی در CBS مسوولیت تهیه و تولید برنامه­هایی چون شوی تلویزیونی ـ خبری ـ "60 دقیقه" را داشت. کلاین کار خود را با برنامه تلویزیونی نایت واچ در CBS آغاز کرد و پس از آن مسوول تهیه برنامه خبر صبحگاهی و اخبار هفتگی CBS شد. وی در دوران جنگ خلیج فارس نیز در CBS مسوول پوشش حوادث مربوط به این جنگ بود. کلاین با درجه عالی از دانشگاه براون فارغ­التحصیل شده و تا کنون دو جایزه "پی بادی"و سه جایزه "امی" را نیز کسب کرده است.

کلاین که به تازگی 47 ساله شده است، از سال 1980 وارد دنیای رسانه شد و همان­طور که عنوان شد، فعالیت­های متنوعی از تهیه و تدوین خبر گرفته تا تولید برنامه­های تلویزیونی را تجربه کرد. اما موفق­ترین دوران وی از سال 1999 یعنی دورانی که وی فیدروم را تأسیس نمود، آغاز گشت. فیدروم تحت هدایت کلاین به سرعت تبدیل به یکی از شبکه­های آنلاین پیشرو در جهان شد. فیدروم امروزه شرکتی ـ آنلاین ـ با پهنای باند بسیار وسیع است که روزانه بیش از یک میلیون کلیپ ویدئویی را در اختیار کاربران پربیننده پایگاه­های اینترنتی آمریکا و جهان از قبیل CBS، NBC، ESPN، رویترز، یواس تودی، جنرال موتورز، سیسکو سیستم و ... قرار می­دهد. به نظر بسیاری از کارشناسان موفقیت کلاین در فیدروم تأثیر بسزایی در انتصاب وی به عنوان ریاست شبکه CNN داشته است.

نقد نحوه اطلاع­رسانی سی.ان.ان پیرامون برخی از حوادث مهم

سال­ها پیش "آلوین تافلر"نظریه­پرداز سرشناس آمریکایی در مورد نقش رسانه­ها در فرآیند عملیات روانی در آینده اظهار داشت که وسایل ارتباطی عرصه نبرد آینده را می­سازند که از گلوله­های تسلیحات جنگی بسیار مرگبارترند. البته این نظریه تنها شامل تافلر نمی­شود و امروزه همگان به خوبی از اهمیت حیاتی نقش رسانه­ها آگاه هستند. همان­طور که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، ایجاد معنی و مفهوم و یا به عبارت دیگر معنی­سازی از مهم­ترین وظایف رسانه­ها به ویژه در ایالات متحده است. در حوادث مهمی نظیر جنگ خلیج فارس، انفجار 11 سپتامبر، انتخابات ریاست جمهوری و ... رسانه­ها قدرتمندترین اهرم جهت شکل­دهی به افکار عمومی و پیشبرد اهداف دولت بوده­اند. در ادامه به پاره­ای از حوادث مذکور و عملکردCNNدر زمینه اطلاع­رسانی پیرامون این حوادث خواهیم پرداخت.

جنگ خلیج فارس

جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، در واقع نقطه عطفی برای سی.ان.ان بود و به نوعی سکوی پرتابی برای این شبکه خبری بود. در جریان جنگ، سی.ان.ان مسوولیت پوشش خبری را بر عهده داشت و در تمام ساعات شبانه­روز بخش­های زنده خبری را هم در برنامه­های خود جای داده بود. تجربه جنگ خلیج فارس، سی.ان.ان را بیشتر از گذشته در سطح جهان مطرح نمود، اما همان­طور که اشاره شد، در آن زمان هم سی.ان.ان و سایر شبکه­های خبری، وسیله­ای بودند جهت پیشبرد اهداف آمریکا و مشروعیت بخشیدن به آن­چه که این کشور در طول جنگ انجام می­داد. سی.ان.ان به همراه سایر شبکه­های خبری از ساعات آغازین جنگ، این جنگ را "رویارویی نهایی در خلیج" نامیدند و به نوعی آن را درگیری میان خیر و شر نامگذاری کردند. در حقیقت جنگ خلیج از آغاز، میانه و پایان به عنوان یک جنگ سینمایی معرفی شد و این شبکه به جای واقعیات تنها بر به تصویر کشاندن تفوق تکنولوژی نظامی آمریکا و دقت موشکافانه جنگ مدرن تأکید می­کرد. اصولاً تماشای این قبیل مانورهای تسلیحاتی در رسانه­ها ـ تلویزیون ـ به دلیل دقت و سرعت عمل فوق­العاده آن­ها، بیننده را متأثر کرده و هدف واقعی سلاح یعنی نابودی اشیاء و مردم را پنهان می­سازد.از نظر بسیاری از کارشناسان جهان عملکرد سی.ان.ان در جریان جنگ خلیج فارس کاملاً در جهت حمایت از پنتاگون قرار داشته است.

حوادث 11 سپتامبر

سی.ان.ان ، جزء اولین شبکه­های خبری بود که اخبار حملات 11 سپتامبر را در سطح وسیع مخابره نمود. نکته جالب این است که چندین شبکه خبری آمریکا و از جمله سی.ان.ان پیش از وقوع این حادثه خبرنگارانی را در اطراف برج­های دوقلو داشته­اند.این شبهه و سایر موارد شک­برانگیز دیگر احتمال وقوع دسیسه­هایی را پیرامون این حادثه مطرح کرده که هنوز هم این مسائل در هاله­ای از ابهام قرار دارند. سی.ان.ان پس از حادثه 11 سپتامبر در مقالاتی عنوان داشت که وقوع این حادثه در اثر بی­توجهی مقامات آمریکایی به تهدیداتی که در زمینه حمله به آمریکا صورت پذیرفته، رخ داده است.گفتنی است که CNN به همراه چندین شبکه خبری دیگر پس از حادثه 11 سپتامبر اقدام به نمایش قطعات ویدئویی از شادی فلسطینیان پرداختند ـ که البته صحت این تصاویر هنوز محل شک است ـ و با این کار به نوعی سعی در نمایاندن شادی اسلام­گرایان از وقوع این حادثه داشتند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری دارای ماهیتی اجتماعی است، چرا که در بطن یک سنت فرهنگی خاص شکل می­گیرد. غالباً این ارزش­های فرهنگی هستند که به اقدامات کاندیداها و مواضع آن­ها معنا، وجاهت و یا حقارت اعطا می­کند. آنچه به انتخابات ریاست جمهوری خصلتی مردمی می­دهد، نقش بسیار حساس و تعیین­کننده رسانه­ها در شکل­ دادن یک فضای استراتژیک است که کاندیداها در آن به مبارزه می­پردازند. در فرهنگ لیبرال حاکم بر آمریکا، رسانه­ها جایگاه متمایزی را اشغال کرده­اند. رسانه­ها محققاً ارزش­های سیاسی خاصی را با توجه به موقعیت اقتصادی و جایگاه فرهنگی صاحبان و مدیران ارشد مورد تأکید قرار می­دهند. اما به جهت تمایزات وسیع مالی و ارزشی بین رسانه­ها، نقشی به رسانه­ها واگذار شده که هم از نظر سیاستمداران و هم مردم عادی بسیار محترم است. به جهت عملکرد رسانه­ها به عنوان وجدان جامعه شاهد این هستیم که این نهاد مدنی بسنار پراهمیت شده است.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ، به مدرن­ترین رسانه تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مبدل شده بود. پخش برنامه­های پرمخاطب مناظره تلویزیونی، بزرگترین عامل شهرت این شبکه در جریان انتخابات بود. انجام نظرسنجی پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی در ایالت­های مختلف نیز عامل دیگری بود که موجب شده بود مردم پیوسته به تماشای این شبکه بپردازند. اما نقش این رسانه پرنفوذ که به محل اصلی انتشار دیدگاه­های دموکرات­ها تبدیل شده بود، از آنجا نمایان­تر شد که باراک اوباما و هیلاری کلینتون، دوئل طولانی خود را برای رسیدن به کاخ سفید در آن ـ سی.ان.ان ـ آغاز کردند. مناظره پر سر و صدای این دو، در همین شبکه انجام گرفت و میلیون­ها آمریکایی را مشغول به خود کرد.اما بی­شک سی.ان.ان هم در این جریانات منافع خود را در نظر گرفته بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چند برای نامزدهای انتخاباتی و مردم این کشور هزینه داشت، اما برای تبلیغات گران آن بسیار پرسود بود. به نظر میرسد اوباما و کلینتون بیشتر کمک­های مالی را که در گردهمایی­های انتخاباتی جمع کرده بودند، هزینه برنامه­های تلویزیونی خود کرده و در نتیجه یک راست به جیب صاحبان سی.ان.ان واریز نموده باشند.

سی.ان.ان و اخبار مربوط به ایران

دست­اندرکاران و تأثیرگذاران بر دستگاه تصمیم­گیری سیاست خارجی واشنگتن با تبلیغات گسترده خود در رسانه­های مختلف، به طور مکرر مدعی شده­اند که دولت تهران، تلاش­هایی را برای ساخت سلاح­های اتمی و موشک­های دوربرد حامل آن آغاز کرده است. آن­ها در خبرهای پیش­بینانه خود، ادعا می­کنند که در صورت استمرار تلاش­های ایران، این کشور قادر خواهد بود طی سال­های آینده، به این نوع از تسلیحات کشتارجمعی دست یابد که به منزله تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین­المللی خواهد بود. سی.ان.ان نیز در این میان با پیروی از سیاست­های کلی آمریکا با چاپ اخبار و مقالات متعدد، پیوسته اتهامات فراوانی را بر ایران وارد می­نماید و به شدت در صدد تأمین اهداف سیاسی دولتمردان آمریکایی است. اما قضیه به همین جا ختم نمی­شود، مسأله تروریسم و حمایت از تروریسم، موضوع دیگری است که سی.ان.ان و سایر رسانه­های آمریکایی به تبع سیاستمداران در مناسبت­های گوناگون و در گستره وسیعی، تهران را به رهبری، دست ­داشتن و انجام عملیات­های تروریستی در سطح جهان متهم نموده و مخالفت ایران را با روند صلح خاورمیانه نیز در همین راستا مورد ارزیابی قرار می­دهند. سی.ان.ان ـ به همراه سایر رسانه­های آمریکا ـ با تبلیغات گسترده و تکراری خود در این زمینه، در صدد القای خطر ناشی از اقدامات تروریستی ایران و ارائه چهره­ای خشونت­طلب از رژیم جمهوری اسلامی ایران است. مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در ایران نیز از دیگر مواردی است که در رسانه­های آمریکایی و به ویژه سی.ان.ان بسیار بدان پرداخته می­شود. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، مدعی وضع قواعدی در جهت رعایت حیثیت انسانی و حقوق طبیعی بشریت هستند، در حالی که وضع این قواعد بدون توجه به ارزش­های حاکم بر سایر جوامع، تنها ارزش­های جوامع غربی را به عنوان قواعد حقوق بشر مورد توجه قرار می­دهند. گزارشگران سی.ان.ان همچون کریستین امانپور بارها با اشاره به مسأله حجاب، آن را فاجعه­ای در حق زنانی که در ایران زندگی می­کنند، عنوان کرده­اند.مسلماً هدف اصلی از تکیه بر مسائلی چون عدم رعایت حقوق بشر در ایران، تنها می­تواند تخریب وجهه و تاریخ ایرانیان باشد. البتهسی.ان.ان و سایر شبکه­های خبری آمریکا، در اصل اسلام را هدف قرار داده­اند و به دنبال آن هستند که اسلام را مکتبی جنگ­طلب، آتش­افروز و عقب­مانده جلوه دهند. در مجموع اهداف استراتژیک رسانه­های آمریکا علیه ایران را می­توان بدین شرح بیان نمود:

ـ ارائه چهره مخوف از اسلام و جمهوری­ اسلامی در نزد افکار عمومی جهان به خصوص غرب.

ـ ترسیم ایران به عنوان محور شرارت در منطقه و جهان.

ـ ناکارآمدی دین در اداره جامعه و چالش مشروعیت.

ـ ارائه تصویر آرمانی از ارزش­های آمریکایی و لیبرال دموکراسی آمریکا.

ـ تلقین به روز اجماع جهانی علیه ایران.